Enkel proteinrik mat

Det er viktig å få i seg masse proteiner for å ha nok energi på trening. Proteiner er med på å forhindre at kroppen bruker energi på førdøyelse underveis i økten, for å restituere kroppen raskt og for å fylle opp energilagre og igangsette vektprosesser hurtigst og best mulig etterpå.




Før trening bør du spise et middles stort måltid ca. 1-2 timer fra økten. Måltidet bør inneholde karbohydrater og en del proteiner.Eksempel på karbohydratkilder er en salat, ris (ikke hurtigris), kokte poteter, flerkorns grovbrød, melk og frukt. Dette sikrer et jevnt blodsukker før økten, og en langsom frigjøring av energi både før og under økten. Proteiner kan vi få fra kjøtt, fisk, egg, melk eller proteintilskudd. Ved å innta proteiner før trening unngår vi at de nedbrytende prosessene som igangsettes under trening "spiser" av musklene, men i stedet brenner aminosyrer fra kroppens lager.

Under økten kan du eventuelt bruke hurtige karbohydrater i væskeform for å fylle opp energilagre, for eksempel sportsdrikk.Legg vekt på å drikke mye væske før trening og underveis. En grei regel er å alltid ha med seg vannflaske og ikke la tørstfølelsen komme før du drikker.

Etter trening er det av stor viktighet å innta lettopptakelig næring så hurtig som overhodet mulig. Gjerne det minutt du avslutter siste sett. Det er en god ide å blande seg ferdig ett "etter trening-måltid".Det ideelle måltidet på dette tidspunktet inneholder hurtige karbohydrater samt lett opptakelige proteiner. Ved hjelp av kosttilskudd kan vi optimalisere dette inntaket.. Dette blandes i vann eller melk (sistnevnte dersom ekstra næring er ønskelig) og drikkes hurtigst mulig etter trening. Innta for øvrig mye væske etter trening, gjerne minst et par liter de første timene.


Er du flink til å innta protein før/etter trening?

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits